Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Harmony 34

Nem könnyű dolog új márkanévvel megjelenni a hajós piacon. Fôleg Magyarországon nem, ahol sokszor ma is azt hallani, hogy: - Szeretnék egy Bavariát venni! - aztán amikor egy kicsit elbeszélget az ember a vevôvel kiderül, hogy kabinos nagyhajóra gondol. A Poncin Yacht alig három éve vezette be a Harmony márkanevet. A Harmony család elindításáig Catana katamaránokat és Díva jachtokat készített a cég. Az új program beindításához 15 millió eurós befektetéssel új, 10 000 négyzetméteres gyárat építettek.
Ezt a kis dolgozatot ketten jegyezzük, mert amikor Keszthelyre mentünk tesztelni a hajót nem fújt semmi szél. Ruják István viszont volt olyan szerencsés korábban, hogy jó szélben vitorlázhatott a hajóval.


A Harmony 34-es klasszikus vonalai már-már konzervatívak. Ennek a szép modern hajónak - csak úgy, mint valamennyi testvérének - a legszokatlanabb része a fara. A fartükröt nem töri meg fürdôplatform, teljesen sima. Ha közelebbrôl megvizsgáljuk egy lehajtható fürdôlépcsôt találunk, ami nagyon kényelmes, jó kialakítású. A létrát leengedve a kapaszkodó éppen a víz felszínére esik. Kikötôben kilépôként is nagyon praktikusan használható.

 

A hajóra jellemzô, hogy igyekszik kiküszöbölni egy csomó apró kellemetlenséget, amelyek általában felmerülnek a használat során. Ilyen például a kabinajtó plexi lemezének a tárolója, amelyet a bal oldali cockpitládában alakítottak ki. Ez mindössze egy tíz centi magas polc, amely elnyeli az ajtót. Más hajókon egyszerűen nincs hova rakni ezt az eszközt. A kabinlejárat elé épített kis lépcsô kötéltároló is egyben. A kormánykerék egyszerűen leakasztható a helyérôl, ez ugyan nem Harmony találmány, de roppant szellemes. A lábreling nem kapcsolódik közvetlenül a fedélzethez, hanem kis lábakon áll, hasonlóan a kabintetôre épített

 

 

kapaszkodókhoz. Így a víz kifolyik alatta és az a sok kosz, ami itt szokott összegyűlni vele együtt távozik.
Az árboc két pár kissé hátra nyilazott szálinggal van szerelve. A szerelvényekrôl a kötelek nagy része a kabintetôre érkezik, beleértve a nagyvitorla behúzót is. A orrvitorla shott hátul van, a kormány mellôl jól elérhetô.

A hajóbelsôt kétféle kialakításban rendelheti a vevô. Van három és kétkabinos kivitel. Az orrkabin mindkettôben megegyezik. Itt a franciaágyat diagonálisan helyezték el, ennek köszönhetôen nem szűkül az ágy V-alakban a hajóorr felé. Jutott hely egy kis belépônek, szekrénynek és polcoknak. A szalon már eltér. A kétkabinos hajónak van pilotasztala a hajó jobb oldalán. A háromkabinos hajóban ide elôre jön a mosdó, amely egyben a jobb hátsó kabin elôszobája is.

 

A szalonban bal oldalon hosszában van beépítve a konyha, a másik oldalon egy kissé szögletes ülôgarnitúra. A belsô tér jellemzôen világos, sok fehér kárpittal és műanyaggal berendezve, így nagyobbnak kényelmesebbnek érezzük.
A Harmony 34-es kifogástalanul megépített, ízléses, szép hajó, tele okos megoldásokkal, amelyek kényelmesebbé teszik a vitorlázást.

L.F.

 

 

A Harmony 34-essel a lellei hajókiállítás elôtt néhány nappal, május 15-én vitorláztam, amikor segítettem a hajó forgalmazójának, Molnár Csabának Keszthelyrôl átjutni Lellére. Szélcsendben motorral keltünk útra, de rövidesen feltámadt az északkeleti, így vitorlát húztunk. Néhány órán át kellemes Beaufort kettes-hármas, olykor négyesig frissülô szél fújt, amellyel tempósan cirkáltunk célunk felé.

rA Harmony 34 - lévén elsôsorban túrahajó - nem túlvitorlázott. Elvström Sails gyártmányú alapvitorlázata praktikus. A grósz formáját három átmenôlatni segíti, ami növeli a vitorla élettartamát és segíti a formatartást az erôsödésekben. Ráadásul hasznos reffeléskor! Két reffsor van a nagyvitorlán. A Sparcraft rudazatoknál megszokott módon szerelt egyköteles reff és a lazy jack lehetôvé teszi, hogy a vitorla kurtítását egy ember is kényelmesen elvégezhesse a cockpitból.

 

A 7/8-os (vagyis nem árboccsúcsra futó) orrvitorla hátsó sarka csak alig valamivel nyúlik az árboc vonala mögé. A behúzókocsik sínjei a kabintetôre kerültek. Elôször arra gondoltam, hogy hiányozni fog egy nagyobb génua. Aztán vitorlázás közben megértettem, hogy miért ezt a megoldást választották az építôk. Egyrészt a hajót kreuzban megfelelôen hajtja ez az aránylag rövidebb alsóélű vitorla is (a legfontosabb, leghatékonyabb része a felsô harmada és ott is megvan még a szükséges átfedés a grósszal), viszont mérhetetlenül könynyebb a kezelése. Ez nem elhanyagolható tényezô, mert még túra-versenyhajókon is gyakran látni, hogy fordulókor egy gyakorlatlan legénység mennyit veszkôdik a nagy génuával. Ráadásul itt a behúzókötél rögzíthetô a kabintetôn, de mivel egyenesen a hátsó, amúgy spinnakerezéshez szánt (kötélfogós) csörlô irányába fut, így egyedül vitorlázáskor akár a kormány mellôl is kezelhetô. Summázva: ezzel a hajóval könnyedén vitorlázhat bárki egyedül, legénység nélkül is.
Ha valaki mégis szeretné további vitorlákkal felszerelni, akkor sem készíttetnék hozzá nagy, hagyományos, hosszú alsóélű génuát. Nincs is sín szerelve ehhez a hajóra, a vantnik is egészen kint, a hajó szélén bekötöttek. Tehát egy nagy, 140-150%-os génua használata több nehézséget is felvetne. Amúgy nem is hiszem, hogy az kielégítôen segítene a hajón egészen gyenge szélben, amikor az alap orrvitorla már túl kevés lehet. Inkább egy még nagyobb, könnyű anyagból készülô, árboccsúcsra futó kreuzballont, egy reachert készíttetnék, amely a bepödrôjével együtt praktikusan rögzíthetô lenne a Harmony 34 kis orrsudárként elôrenyúló, jól kitámasztott horgonytartó veretéhez. A behúzási pont pedig oldalanként egy, a megfelelô korlátlábhoz rögzített csigával megoldható.
A hajó az ideális szélben könnyedén futott, cirkálás közben a kormányon szinte semmilyen káros erôt nem érzékeltem. Persze egy jól tervezett hajót könnyű kiegyensúlyozni. A kérdés, különösen egy hasas túrahajó esetében az, hogy miként viselkedik egy-egy pöffben, hirtelen erôsödésben, amíg fel nem gyorsul? A nehézkes hajón ilyenkor, megdôléskor nagy kormányerô ébred és csak komolyan fékezô ellenkormányzással, esetleg vitorla ráengedéssel tartható az irány. Nos, a Balaton ideális hely az ilyen próbára, hiszen gyakran kaphatunk hirtelen erôsödést. Nekünk is jutott és a Harmony jól viselkedett, könnyen kormányozható maradt ekkor is. Hiába, az ilyen forma hajók építésében talán a franciák a legtapasztaltabbak a világon!
A Harmony 34-essel nem tesztvitorlázásra mentünk, így bôszelezésre, spinnakerezésre nem került sor. De ha egy ilyen hajó jól viselkedik cirkáláskor, jól kormányozható akkor is, azzal általában nincs gond bôszélben sem.

Ruják István
Fotó: Szekeres

Technikai adatok
Teljes hossz (m): 10,61
Test hossza (m): 10,15
Szélessége (m): 3,48
Merülés (m): 1555 kg kiellel: 1,91
1706 kg tandem kiellel: 1,50
Tömeg (kg) 4900
Vitorlafelület (m2): 54
Motor (LE): 29
Üzemanyagtartály (l): 110
Víztartály (l): 200
Kategória: A


 

 

 

 

 

 

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink